csütörtök, február 03, 2011

Kínai újév

Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem (legalábbis) az újdonság erejével hatott, hogy február elején boldog új évet kívánnak egymásnak az emberek. Ennyire azért nem lehet messze Új-Zéland...

Az egész azzal kezdődött, hogy bementünk ebédelni Panmure-ban egy kis (minden jel szerint családi vállalkozásként működő) maláj étterembe. Asztalból mindössze 8, de integető macskás szoborból kettő is jutott a helyiségbe. Ezek arra hivatottak, hogy szerencsét hozzanak, s ha valaki elolvassa a wikipédia kínai (hold) újévről írt oldalát, rengeteg érdekes szerencse hozó szokással ismerkedhet még meg. A kis étteremben arra lettem figyelmes, hogy az egyik asztal alatt narancsok vannak a földre helyezve és mögötte mécsesek és füstölők vannak. Ezek a Buddhának szánt ajándékok, amit a kínai újév előtti napon szokás elkövetni. (Buddha nevét Budának ejtik és amikor első alkalommal hallottam bizony csak pislogtam, hogy mit akarnak ezek Budával kapcsolatban!?) Később, este hazaérve ez a látvány fogadott:
már kezdtem örülni, hogy ennyi gyümölccsel várnak otthon a lakótársak, de aztán gyorsan kiderült, hogy nem az enyém: Buddhának szánták. Ja, említettem már, hogy két kínaival egy malájjal és egy thaiföldivel lakunk együtt?! Így ebben a multikulturális közegben lehetőség van sok érdekes szokás megismerésére és belekóstolni számunkra eddig teljesen ismeretlen ételekbe is. Ma együtt vacsoráztunk, mint karácsonykor és szilveszterkor is. Neveket nem tudok, hogy mi micsoda volt, de ettünk csípős (de nagyon ám!) darált húst, főtt lepényhalat és érdekes (valami édes szósszal volt elrontva) ízű zöldségeket. Amit mi hozzáadtunk az a madártej volt. ;-)
Egyébként a városban most érezhetően kevesebb a forgalom, sokan nem is dolgoznak, mert a kínaiaknak ez bizony az év legnagyobb ünnepe.

Happy Chinese New Year Everyone!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése