hétfő, január 17, 2011

Autó tulajdonos lettem

Pontosabban lettünk.
Amit a kocsi vásárlással kapcsolatban jó tanácsot kaptam most megosztom, hogy másnak is jól jöhessen. Előre bocsátom azonban, hogy olyan laikusoknak ajánlom, mint én magam is vagyok. Szakik hozzászólásait is szívesen látom, a cél, hogy az olvasó okosabbá váljon.
Használt autót szerettünk volna venni lehetőleg nem nagykorút (18 év fölöttiek nem érdekelnek), nem túl drágán (max. 2.000$), nem agyonhajtottat (200.000km alatt) és alacsony fogyasztással (6-8liter/100km).
Ez volt az alapkoncepció, na ilyen autó szinte nem is létezik! :-)

1. Ha kocsit veszel, az jó ha Japán gyártmány. Azért, mert a Japánban "megunt" 4-6 éves kocsikat előszeretettel hajózzák át ide és alkatrészt is viszonylag olcsón szerezhet bele bármelyik szerelő. Európai kocsit tartani itt nem olcsó mulatság, drága az alkatrész és nem mindenki ért hozzájuk. Szóval, ha lerobbansz vele az út szélén nem biztos, hogy lesz olyan szerelő a környékben, aki ért is hozzá.
2. Lehetőleg automata váltósat. Legalábbis Aucklandban nem nagyon találni sík terepet és igaz, hogy többet fogyaszt, mintha manuális váltós lenne, de valljuk be őszintén az automata váltó kíméletesebben bánik a mechanikával mint sok sofőr. A másik dolog, meg az, hogy mint frissen ideérkezett képzeld csak el milyen lesz bal kézzel váltani, miközben minden másra is figyelned kell.
3. Benzineset!? Állítólag, ha valaki sokat megy vele, akkor jobban megéri a diesel, de nem tudom pontosan mi számít ez esetben soknak. Azt tudni kell, hogy bizonyos díjak (Registration) lényegesen magasabbak diesel kocsi tartása esetén, mint benzines társaiknál. Ja, és most itt Új-Zélandon (Aucklandban) a benzin (91) átlagára 1.98$, a diesel 1.34$. (Nekem most olcsóbb, mint buszozni.) A pricewatch.co.nz oldal egy itteni holtankoljak.hu-nak felel meg nagyjából.
4. Kis köbcenti... olcsó autók esetében 1.5-, 1.8 -as motor alatt nem lehet találni kocsit. Itt az öregebb kocsik egyike sem volt az a trabi vagy kis polski. Nekünk odahaza mindig is kismotorral megáldott autóink voltak és én is esküdtem ezekre. 2-3 évvel ezelőtt még 3.000Ft-ból megjártam oda-vissza Budapestet (85+85km). Az 1000-es, 1300-as motorokkal gyártott autók mind a fiatalabb generációt képviselik és természetesen az áruk is magasabb. Egyébként vannak olyan útszakaszok, ahol jobb is, ha nagyobb a motor, mert szükség lehet az erőre.
5. Évi átlag 10.000km-nél ne nagyon legyen benne több. Ez is egy jó tipp volt, mert pl: egy 15 éves autó esetében ez 150.000km-t jelent. Amikor először megláttam a trademe.co.nz-n, hogy (17 évesen) 270.000km-t futott autót is lehet venni, majd leestem a székről! Otthon hozzá voltunk szokva a 60.000-120.000km-t futott autókhoz és első blikkre ez egy kicsit soknak tűnt. Ami újdonság lehet, hogy 100.000km-enként kötelező cserélni a vezérműszíjat (vagy egyes típusoknál láncot).

Voltunk egy autóvásárban is Ellerslie-ben. Reggel korán jó esély van kifogni egy jó kocsit, vagy ha az ember kiszemeli az "áldozatát" és senki másnak nem kell, akkor érdemes várni, mert 10:00 óra után sokan akciózzák a korábban kiírt árakat, csak valaki vigye már el az oda összehordott autócsodákat. Egyébként érdekes dolgokkal találkoztunk: volt egy kidekorált kisbusz, virágokkal, meg szívekkel az oldalán (tuti kézzel festett volt!); házilag matt feketére festett kocsi, a nap még véletlen se tükröződött rajta. Persze olyan is akadt, aki lefestette a a motortér tartalmát és így akarta elhitetni, hogy ebben minden teljesen új. A legjobb számunkra aza néger pasas volt, akinek a kocsiját 2 óra alatt többször is megnéztük kívül-belül, úgy, hogy a tulaj sehol sem volt (igen, nyitva volt minden és úgy hagyta ott). Amikor felhívtuk, hogy szeretnénk egy próba kört menni vele azt mondta, hogy wc-n van és mindjárt jön. Visszajött és odaadta a kulcsot, hogy menjek, majd itt megvár. :-) Azért végül rábeszéltük, hogy jöjjön el velünk, mert eddig 3-szor vezettem kocsit ebben az országban és különben meg azt se tudom hol vagyunk.... merre menjek vele próbakört?!
Végül is a legjobb, ha az ember háztól vesz kocsit. Mi is így tettünk és így vagyunk büszke tulajdonosai "BEM tábornoknak" a '96-os Honda Civic-nek.

Ui.:
Átíratás: 10$ és kb. 10 perc a postán.
Ha meg valaki a Harbour Bridge-en akar átmenni a reggeli vagy délutáni csúcsban, akkor használja a külső 2 sáv valamelyikét, mert az a haladós! Ekkora dugót még életemben nem láttam, mint amiben ma szerencsém volt végigvánszorogni...

3 megjegyzés:

  1. A kulso sav alatt nem a transit lane-t erted, ugye? :)

    Minden jot kivanok a kocsihoz, remeljuk nem ternek elo rajta a Hondas tunetek. (vegul sikerult 200,000 km alatti-t talalnod?)

    VálaszTörlés
  2. Hondás tünetek? Mit értesz ez alatt?
    Most a hétvégén egyébként már közösen léptük át a 190.000km-t. Reméljük nem lesz vele gond!

    VálaszTörlés